TST-10 Atlas
Warning: sort() expects parameter 1 to be array, boolean given in /mnt/data/accounts/j/jtrutna/data/www/WWW-testandfly.cz/commands/tst10/cs.php5 on line 110
TST-10 Atlas je jednomístný bezmotorový kompozitový ultralehký kluzák s možností dodatečné motorizace.
TST-10 Atlas je určen především k výkonnostnímu termickému létání, létání v dlouhé vlně a na svahu. Výkonově je srovnatelný s klasickými kluzáky ve standardní třídě, díky nízké váze s ním lze velmi snadno manipulovat na zemi, při skládání i rozebírání.
Velkou předností TST-10 je připravenost na jednoduchou dodatečnou montáž pohonné jednotky. Tím se TST-10 liší od většiny běžných kluzáků. Za velmi příznivou cenu zákazník dostává nový výkonný kluzák, se kterým startuje v aerovleku a létá termické přelety, a kdykoliv v budoucnu jej zástavbou pohonné jednotky může povýšit na kluzák TST-10M.
Přístrojové vybavení kluzáku TST-10 Atlas je plně volitelné, zákazník si může buď vybrat přístroje z našeho seznamu výrobců avioniky, nebo si je může i dodat sám v průběhu výroby objednaného kluzáku.
K Atlasu nabízíme celou řadu doplňků i transportní vůz.
Letové vlastnosti, kvalita provedení, široké možnosti přístrojového vybavení jakož i možnost dodatečné montáže motorové jednotky jsou klíčové důvody oblíbenosti a obchodního úspěchu tohoto větroně. Od roku 2004, kdy byl vyroben a zalétán prototyp, jsme vyrobili a prodali 10 Atlasů pilotům v 7 zemích světa. Větší zájem zákazníků registrujeme o model TST-10M, tedy o verzi se zabudovanou pohonnou jednotkou.
Stručné charakteristiky letounu:
- Rozpětí 15 metrů
- Klouzavý poměr 40
- Konstrukce na bázi kompozitových technologií s velkou životností
- Připraven na jednoduchou montáž výklopné pohonné jednotky
- Možnost vzletu i v aerovleku za letounem UL
- Možnost soutěžních letů v klubové třídě
- Snadné skládání a rozebírání, jednoduchý transport
- Snadná údržba vlastními silami
TST-10 - Technický popis
CHARAKTERISTIKA
|
TST-10 je jednomístný středokřídlý jednoplošník s ocasními plochami do T kompozitivé konstrukce vyrobený v negativních formách. |
KŘÍDLO |
sendvičové konstrukce je vybaveno křidélky a vzdušnými brzdami na horní straně profilu. V křídle nejsou žádná žebra. Pevnostní systém křídla tvoří jeden hlavní nosník, nosník pro zavěšení křidélek a kořenové žebro. Torzní skříň tvoří celý profil křídla sendvičové konstrukce.
Spojení křídel je řešeno propojením křídel silovým kováním a dvěma vodorovnými čepy. Spojení křídlo - trup a zachycení krutu je realizováno pomocí čepů a pouzder zalaminovaných v kořenovém žebru a trupu. Křidélka celokompozitové konstrukce jsou na křídlo zavěšena na čtyřech závěsech s osou otáčení na horní ploše profilu. Vzdušné brzdy na horní straně křídla za hlavním nosníkem jsou vyrobeny z Al plechu a zasouvají se do samostatných šachet. |
TRUP |
skořepinové konstrukce je vyroben v negativní formě společně s kýlovkou. |
VOP |
sendvičové konstrukce je uspořádána do T. |
ŘÍZENÍ |
sestává z řízení výškového kormidla, křidélek, směrového kormidla a ovládání brzdících klapek a podélného vyvážení. Ruční řízení je pákové s přenosem výchylek táhly. Dorazy kormidel jsou umístěny na řídící páce. Výchylky nožního řízení se stavitelnými pedály a dorazy jsou přenášeny lany. Podélné vyvážení je realizováno torzním členem v soustavě řízení VOP a ovládáno pákou po levé straně pilotního prostoru. |
TST-10 Atlas - Technical Parameters
Rozpětí |
15 m |
Nosná plocha |
9.85 m2 |
Štíhlost křídla
|
22.8 |
Délka trupu
|
6.87 m |
Počet sedadel |
1 |
Max. vzletová hmotnost bez BRS
|
300 kg |
Max. vzletová hmotnost s BRS
|
322.5 kg
|
Hmotnost pilota
|
65 - 115.5 kg |
Nejvyšší přípustná rychlost Vne |
180 km/h |
Max. rychlost v poryvech |
140 km/h |
Max. rychlost s vysunutými brzdami
|
140 km/h |
Max. rychlost v aeroveku |
140 km/h |
Pádová rychlost |
60 km/h |
Max. teoretická klouzavost bez vingletů
|
38 při 88 km/h |
Max. klouzavost s vinglety |
40 při 88 km/h
|
Minimální klesání
|
0,62 m/s při 72 km/h |
Provozní násobky přetížení
|
+4 / -2
|
Maximální násobky přetížení
|
+5.26 / -3.26 |