TST-10MB Atlas
Warning: sort() expects parameter 1 to be array, boolean given in /mnt/data/accounts/j/jtrutna/data/www/WWW-testandfly.cz/commands/tst10mb/cs.php5 on line 110
V roce 2007 byl zahájen naší firmou vývoj větroně TST-10MB.
Na jaře roku 2008 spatřil světlo světa první prototyp modifikované verze.
Po sérii funkčních testů byla zahájena sériová výroba.
Doposud létá v České Republice a Francii 5 těchto motorizovaných větroňů.
TST-10MB vychází z úspěšného TST-10M, který přináší potěšení z létání našim zákazníkům téměř na všech kontinentech.
Hlavní změny, které odlišují „BÉČKO“ od jeho předchůdce:
Zatahovatelný hlavní podvozek:
Je standartně vybaven elektrickým servomotorem, který pouze jediným přepnutím ovladače automaticky vysune anebo zasune hlavní podvozek. Ovladač je vybaven pojistkou proti náhodnému vysunutí, nebo zasunutí podvozku. Vysunutý podvozek je signalizován zelenou a zasunutý červenou kontrolkou na palubní desce.
Pro větší bezpečnost je také vybaven akustickým signálem, který upozorní pilota na zasunutou polohu podvozku při ovládání vysunutí brzdících klapek.
Dalším bezpečnostním prvkem je možnost ručního ovládání podvozku jež lze využít např. při případném vybití baterie, nebo při poruše elektroinstalace.
Zatažený hlavní podvozek přispěl ke zvýšení aerodynamické klouzavosti o jeden bod.
Automatické spojení řízení při montáži křídlo-trup:
Tento systém podstatně zjednodušuje montáž, zkracuje dobu přípravy před letem a významně přispívá ke komfortu obsluhy. Při montáži lze jednoduše křídla nasunout do trupu a nainstalovat hlavní čepy. Řízení brzd a křidélek je zapojeno automaticky.
Nové tvarování podlahy:
Přepracováním tvaru podlahy jsme dosáhli většího prostoru nad hlavou pilota, pohodlnějšího posedu v letadle a vhodnosti kokpitu i pro vyšší postavy.
Větší nádrž :
Nová konstrukce řízení umožnila zvětšení nádrže na 20 litrů paliva /udávané využitelné množství/.
Optimalizované winglety, zig-zag páska, vírové generátory
Nové tvarování wingletů, experimentálně zjištěná poloha zig-zag pásek a vírových generátorů přispěla ke zvýšení aerodynamické klouzavosti o jeden bod.
Stručné charakteristiky letounu:
- Rozpětí 15 metrů
- Klouzavý poměr 42
- Konstrukce na bázi kompozitových technologií s velkou životností
- Výklopná pohonná jednotka Rotax 447
- Samostatnost při pojíždění i vzletu, žádná přistání do terénu a zpětné transporty
- Možnost vysouvání a zasouvání motoru i startování během letu
- Až 250 km dlouhé motorové lety
- Možnost provozu i z ploch pro UL
- Možnost vzletu i v aerovleku za letounem UL
- Možnost soutěžních letů v klubové třídě
- Snadné skládání a rozebírání, jednoduchý transport
- Snadná údržba vlastními silami
TST-10MB - Technický popis
Drak letadla |
CHARAKTERISTIKA
|
TST-10MB je jednomístný středokřídlý jednoplošník s ocasními plochami do T kompozitivé konstrukce vyrobený v negativních formách. |
KŘÍDLO |
sendvičové konstrukce je vybaveno křidélky a vzdušnými brzdami na horní straně profilu. V křídle nejsou žádná žebra. Pevnostní systém křídla tvoří jeden hlavní nosník, nosník pro zavěšení křidélek a kořenové žebro. Torzní skříň tvoří celý profil křídla sendvičové konstrukce.
Spojení křídel je řešeno propojením křídel silovým kováním a dvěma vodorovnými čepy. Spojení křídlo - trup a zachycení krutu je realizováno pomocí čepů a pouzder zalaminovaných v kořenovém žebru a trupu. Křidélka celokompozitové konstrukce jsou na křídlo zavěšena na čtyřech závěsech s osou otáčení na horní ploše profilu. Vzdušné brzdy na horní straně křídla za hlavním nosníkem jsou vyrobeny z Al plechu a zasouvají se do samostatných šachet. |
TRUP |
skořepinové konstrukce je vyroben v negativní formě společně s kýlovkou. |
VOP |
sendvičové konstrukce je uspořádána do T. |
ŘÍZENÍ |
sestává z řízení výškového kormidla, křidélek, směrového kormidla a ovládání brzdících klapek a podélného vyvážení. Ruční řízení je pákové s přenosem výchylek táhly. Dorazy kormidel jsou umístěny na řídící páce. Výchylky nožního řízení se stavitelnými pedály a dorazy jsou přenášeny lany. Podélné vyvážení je realizováno torzním členem v soustavě řízení VOP a ovládáno pákou po levé straně pilotního prostoru. |
ZATAŽITELNÝ PODVOZEK |
s odpruženým kolem o průměru 300x100 mm je plně automaticky zatahován elektromotorem. Brzda kola je ovládána pákou uchycenou na páce ručního řízení s přenosem síly bowdenem. Ostruhové kolo pr. 80x30 mm je otočné, aretované. |
|
|
Pohonná jednotka |
MOTOR |
Rotax 447 se dvěma nezávislými membránovými karburátory a s řemenovým reduktorem 1:2. Startér je elektrický. |
VRTULE |
je dřevěná dvoulistá s pevným nastavením, o průměru 1200 mm.
|
VYSOUVÁNÍ
|
pohonné jednotky zajišťuje 12V stejnosměrný servomotor. Servomotor provádí i automatické otevírání a zavírání dvířek motoru v trupu letadla, a ovládá také aretační zarážku, která před zasunutím motoru do trupu letadla srovná vrtuli do svislé polohy.
|
OVLÁDÁNÍ
|
vysouvacího mechanismu je vyvedeno do kabiny na přístrojový panel. Pilot má k dispozici dvě tlačítka, kterými spouští vysouvání resp. zasouvání motoru. Samotná operace vysouvání a zasouvání motoru je plně automatizovaná, je řízena mikroprocesorem a elektronickou jednotkou. Tato jednotka zajišťuje automatické otevírání dvířek motorového prostoru, hlídá krajní polohy pohonné soustavy, signalizuje pilotovi aktuální činnost a stav, a umožňuje aktivaci startéru pouze při plně vysunutém a zajištěném motoru. Elektronika také zabraňuje zasouvání běžícího motoru.
Celá operace vysouvání nebo zasouvání motoru trvá asi 20 sekund. Výsuvná pohonná jednotka umožňuje samostatný vzlet i startování během letu. |
TST-10MB Atlas - Technické parametry
Technická data
|
Rozpětí |
15 m |
Nosná plocha |
9.85 m2 |
Štíhlost křídla
|
22.8 |
Délka trupu
|
6.87 m |
Počet sedadel |
1 |
Max. vzletová hmotnost bez BRS
|
300 kg |
Max. vzletová hmotnost s BRS
|
322.5 kg
|
Hmotnost pilota a pohonné hmoty
|
65 - 115.5 kg |
Nejvyšší přípustná rychlost Vne |
180 km/h |
Max. rychlost v poryvech |
140 km/h |
Max. rychlost s vysunutými brzdami
|
140 km/h |
Max. rychlost v aeroveku |
140 km/h |
Pádová rychlost |
60 km/h |
Max. teoretická klouzavost bez vingletů
|
38 při 88 km/h |
Max. klouzavost s vinglety |
42 při 88 km/h
|
Minimální klesání
|
0,62 m/s při 72 km/h |
Provozní násobky přetížení
|
+4 / -2
|
Maximální násobky přetížení
|
+5.26 / -3.26 |
|
|
Pohonná jednotka
|
Motor
|
Rotax 447
|
Výkon
|
29.5 kW (40 HP)
|
Karburátor
|
2x membránový
|
Redukce
|
Řemenová 1:2
|
Vrtule
|
Dřevěná, 1200mm
|
Obsah nádrže
|
20 litrů
|
Spotřeba při stoupání
|
11 litrů / h
|
Spotřeba v rovném letu
|
9 litrů / h |