TST-13 Junior
Warning: sort() expects parameter 1 to be array, boolean given in /mnt/data/accounts/j/jtrutna/data/www/WWW-testandfly.cz/commands/tst13/cs.php5 on line 110
TST-13 Junior je jednomístný motorizovaný ultralehký kompozitový větroň s pohonnou jednotkou umístěnou ve přední části trupu. Letoun je vhodný pro turistické lety, či nevýkonnostní termické létání.
Cílem při vývoji TST-13 bylo vytvořit ultralehké letadlo, které by umožňovalo příjemnou leteckou turistiku, a přitom svými aerodynamickými výkony dovolovalo i plachtařské bezmotorové využívání termiky. Koncepce TST-13 vychází z výkonného kluzáku TST-10 Atlas. Byla použita stejná křídla o rozpětí 15m, trup TST-10 byl modifikován pro zástavbu motorové jednotky s tažnou vrtulí do přední části, kabina TST-13 odpovídá pojetím přístrojové desky i tvarem překrytu kategorii ultralehkých motorových letadel. Podvozek je dvoukolý s řízeným ostruhovým kolem.
Kombinací vyzkoušených výkonných křídel s klasickou koncepcí motorového letadla vznikl velmi příjemný motorizovaný kluzák, který umožňuje jak velmi dlouhé motorové lety, tak i bezproblémové termické bezmotorové létání.
Pro zvýšení aerodynamického výkonu lze letadlo vybavit za letu stavitelnou vrtulí, včetně polohy do praporu
Přístrojové vybavení kluzáku TST-13 Junior je plně volitelné, zákazník si může buď vybrat přístroje z našeho seznamu výrobců avioniky, nebo si je může i dodat sám v průběhu výroby objednaného kluzáku.
Stručné charakteristiky letounu
- Konstrukce na bázi kompozitových technologií s velkou životností
- Pohonná jednotka Rotax 447 nebo 503
- Na zemi nebo za letu stavitelná vrtule
- Možnost provozu i z ploch pro UL
- Výdrž více než 6 hodin motorového letu
- Rozpětí 15 metrů
- Výkonnost umožňující i dlouhé termické lety bez motoru
- Snadná údržba vlastními silami
TST-13 - Technický popis
CHARAKTERISTIKA
|
TST-13 je jednomístný středokřídlý jednoplošník s ocasními plochami do T kompozitivé konstrukce vyrobený v negativních formách. |
KŘÍDLO |
sendvičové konstrukce je vybaveno křidélky a vzdušnými brzdami na horní straně profilu. V křídle nejsou žádná žebra. Pevnostní systém křídla tvoří jeden hlavní nosník, nosník pro zavěšení křidélek a kořenové žebro. Torzní skříň tvoří celý profil křídla sendvičové konstrukce.
Spojení křídel je řešeno propojením křídel silovým kováním a dvěma vodorovnými čepy. Spojení křídlo - trup a zachycení krutu je realizováno pomocí čepů a pouzder zalaminovaných v kořenovém žebru a trupu. Křidélka celokompozitové konstrukce jsou na křídlo zavěšena na čtyřech závěsech s osou otáčení na horní ploše profilu. Vzdušné brzdy na horní straně křídla za hlavním nosníkem jsou vyrobeny z Al plechu a zasouvají se do samostatných šachet. |
TRUP |
skořepinové konstrukce je vyroben v negativní formě společně s kýlovkou. |
VOP |
sendvičové konstrukce je uspořádána do T. |
ŘÍZENÍ |
sestává z řízení výškového kormidla, křidélek, směrového kormidla a ovládání brzdících klapek a podélného vyvážení. Ruční řízení je pákové s přenosem výchylek táhly. Dorazy kormidel jsou umístěny na řídící páce. Výchylky nožního řízení se stavitelnými pedály a dorazy jsou přenášeny lany. Podélné vyvážení je realizováno torzním členem v soustavě řízení VOP a ovládáno pákou po levé straně pilotního prostoru. |
PODVOZEK |
je dvoukolý s brzděnými hlavními koly (300 x 100 mm) na pružných duralových nohách. Ocasní kolo (120 x 30 mm) je otočné. |
|
|
Pohonná jednotka |
MOTOR |
je alternativně buď Rotax 447 nebo 503, vždy se dvěma nezávislými membránovými karburátory a s reduktorem B. Startér je elektrický. |
VRTULE |
je dřevěná dvoulistá, na zemi stavitelná, o průměru 1600 mm. Alternativně lze montovat za letu do praporu stavitelnou vrtuli SPORTPROP o průměru 1600 mm. |
TST-13 Junior - Technické parametry
Technická data
|
Rozpětí |
15 m |
Nosná plocha |
10.03 m2 |
Štíhlost křídla
|
22.8 |
Délka trupu
|
7.45 m |
Počet sedadel |
1 |
Max. vzletová hmotnost bez BRS
|
300 kg |
Max. vzletová hmotnost s BRS
|
322.5 kg
|
Hmotnost pilota a pohonné hmoty
|
65 - 122.5 kg |
Nejvyšší přípustná rychlost Vne |
200 km/h |
Max. rychlost v poryvech |
140 km/h |
Max. rychlost s vysunutými brzdami
|
140 km/h |
Max. rychlost v aeroveku |
140 km/h |
Pádová rychlost |
65 km/h |
Cestovní rychlost
|
120-160 km/h |
Max. klouzavost |
24-32 při 93 km/h
|
Provozní násobky přetížení
|
+4 / -2
|
Maximální násobky přetížení
|
+4.8 / -2.8 |
|
|
Pohonná jednotka
|
Motor
|
Rotax 447
nebo Rotax 503
|
Karburátor
|
2x membránový
|
Redukce
|
1:2
|
Vrtule
|
Dřevěná, 1600mm
|
Obsah nádrže
|
40 litrů
|
Spotřeba při stoupání
|
11 litrů / h
|
Spotřeba v rovném letu
|
9 litrů / h |