TST-14 Bonus
Warning: sort() expects parameter 1 to be array, boolean given in /mnt/data/accounts/j/jtrutna/data/www/WWW-testandfly.cz/commands/tst14/cs.php5 on line 110
TST-14 Bonus je dvoumístný bezmotorový kompozitový ultralehký kluzák.
TST-14 Bonus je určen především k termickému létání pro radost. Výkonově je srovnatelný s běžnými dvoumístnými kluzáky, díky nízké váze s ním lze velmi snadno manipulovat na zemi, při skládání i rezebírání.
Bonus je vybaven kompletními zdvojeným řízením a avionikou. Tím je vhodný i pro pilotní školy, provádějící výuku létání na kluzácích.
Velkou předností TST-14 je připravenost na jednoduchou montáž pohonné jednotky. Tím se TST-14 liší od většiny běžných kluzáků. Za velmi příznivou cenu zákazník dostává nový výkonný kluzák, se kterým startuje v aerovleku a létá termické přelety, a kdykoliv v budoucnu jej zástavbou pohonné jednotky může povýšit na kluzák TST-14M.
Přístrojové vybavení kluzáku TST-14 Bonus je plně volitelné, zákazník si může buď vybrat přístroje z našeho seznamu výrobců avioniky, nebo si je může i dodat sám v průběhu výroby objednaného kluzáku.
K Bonusu nabízíme volitelně i celou řadu doplňků i transportní vůz.
Letové vlastnosti, kvalita provedení, široké možnosti přístrojového vybavení, ale hlavně možnost budoucí motorizace jsou klíčové důvody oblíbenosti a obchodního úspěchu tohoto větroně. Od roku 2005, kdy byl vyroben a zalétán prototyp, jsme vyrobili a prodali 10 Bonusů pilotům v 7 zemích světa. Větší zájem zákazníků registrujeme o model TST-14M, tedy o verzi se zabudovanou pohonnou jednotkou.
Stručné charakteristiky letounu:
- Rozpětí 17 metrů
- Klouzavý poměr 40
- Kompletní zdvojení řízení
- Konstrukce na bázi kompozitových technologií s velkou životností
- Možnost vzletu i v aerovleku za letounem UL
- Snadné skládání a rozebírání, jednoduchý transport
- Snadná údržba vlastními silami
- Připraven na jednoduchou montáž výklopné pohonné jednotky
TST-14 Bonus - Technický popis
CHARAKTERISTIKA
|
TST-14 je dvoumístný středokřídlý jednoplošník s ocasními plochami do T kompozitivé konstrukce vyrobený v negativních formách. |
KŘÍDLO |
sendvičové konstrukce je vybaveno křidélky a vzdušnými brzdami na horní straně profilu. V křídle nejsou žádná žebra. Pevnostní systém křídla tvoří jeden hlavní nosník, nosník pro zavěšení křidélek a kořenové žebro. Torzní skříň tvoří celý profil křídla sendvičové konstrukce.
Spojení křídel je řešeno propojením křídel silovým kováním a dvěma vodorovnými čepy. Spojení křídlo - trup a zachycení krutu je realizováno pomocí čepů a pouzder zalaminovaných v kořenovém žebru a trupu. Křidélka celokompozitové konstrukce jsou na křídlo zavěšena na čtyřech závěsech s osou otáčení na horní ploše profilu. Vzdušné brzdy na horní straně křídla za hlavním nosníkem jsou vyrobeny z Al plechu a zasouvají se do samostatných šachet. |
TRUP |
skořepinové konstrukce je vyroben v negativní formě společně s kýlovkou. |
VOP |
sendvičové konstrukce je uspořádána do T. |
ŘÍZENÍ |
sestává z řízení výškového kormidla, křidélek, směrového kormidla a ovládání brzdících klapek a podélného vyvážení. Ruční řízení je pákové s přenosem výchylek táhly. Dorazy kormidel jsou umístěny na řídící páce. Výchylky nožního řízení se stavitelnými pedály a dorazy jsou přenášeny lany. Podélné vyvážení je realizováno torzním členem v soustavě řízení VOP a ovládáno pákou po levé straně pilotního prostoru. |
PODVOZEK |
je tandemový s odpruženým hlavním kolem o průměru 350x100 mm a předním pevně uloženým kolem. Brzda kola je ovládána pákou na podlaze poblíž páky vzdušné brzdy. Kolečka na koncích křídel umožňují samostatné pojíždění a start. Otočné ostruhové kolo umožňuje pohodlnou manipulaci s letadlem na zemi. |
TST-14 Bonus - Technické parametry
Rozpětí |
17 m |
Nosná plocha |
12.01 m2 |
Štíhlost křídla
|
24 |
Délka trupu
|
8.24 m |
Počet sedadel |
2
|
Max. vzletová hmotnost bez BRS
|
450 kg |
Max. vzletová hmotnost s BRS
|
472.5 kg
|
Hmotnost posádky
|
65 - 180 kg |
Nejvyšší přípustná rychlost Vne |
205 km/h |
Max. rychlost v poryvech |
150 km/h |
Max. rychlost s vysunutými brzdami
|
150 km/h |
Max. rychlost v aeroveku |
150 km/h |
Pádová rychlost |
65 km/h |
Max. teoretická klouzavost bez vingletů
|
37 při 105 km/h |
Max. klouzavost s vinglety |
39 při 105 km/h
|
Minimální klesání
|
0,65 m/s při 85 km/h |
Provozní násobky přetížení
|
+4 / -2
|
Maximální násobky přetížení
|
+5.2 / -2.6 |