TST-14M Bonus
Warning: sort() expects parameter 1 to be array, boolean given in /mnt/data/accounts/j/jtrutna/data/www/WWW-testandfly.cz/commands/tst14m/cs.php5 on line 110
TST-14M Bonus je dvoumístný motorizovaný kompozitový ultralehký větroň se zatažitelnou pomocnou pohonnou jednotkou, vhodný pro výkonnostní termické létání, pro létání v dlouhé vlně nebo na svahu a pro pilotní školy. To vše při snadné pozemní manipulaci a samostatnosti při vzletech.
TST-14M Bonus je určen především k termickému létání pro radost. Výkonově je srovnatelný s běžnými dvoumístnými kluzáky, je vybaven zatažitelnou pohonnou jednotkou, umožňující samostatný start i dolet při absenci termiky. Vysouvání a zasouvání pohonné jednotky je plně automatické, zajišťují je elektronicky řízené servomotory. Ovládání pohonné jednotky provádí pilot dvěma tlačítky na palubní desce.
Manipulace s Bonusem na zemi je díky jeho váze velmi snadná. Kolečka na koncích křídel umožňují samostatné pojíždění a starty.
Uživateli TST-14M Bonus jsou především piloti, kteří rádi létají sportovní termické přelety, je však pro ně důležitá i samostatnost při startu, jistota doletu na cílové letiště i za horších termických podmínek, snadnost manipulace na zemi a možnost rychlého složení i rozebrání. To vše Bonus nabízí, navíc při nízkých pořizovacích i provozních nákladech.
Bonus je vybaven kompletními zdvojeným řízením a avionikou. Tím je vhodný i pro pilotní školy, provádějící výuku létání na bezmotorových i motorizovaných kluzácích.
Kluzák Bonus dodáváme i v nemotorové verzi (typové označení TST-14), připravené na pozdější motorizaci. Piloti tak mohou získat nový výkonný kluzák, připravený na jednoduché zabudování pohonné jednotky kdykoliv v budoucnu.
Přístrojové vybavení kluzáku TST-14M Bonus je plně volitelné, zákazník si může buď vybrat přístroje z našeho seznamu výrobců avioniky, nebo si je může i dodat sám v průběhu výroby objednaného kluzáku.
K Bonusu nabízíme celou řadu doplňků i transportní vůz.
Letové vlastnosti, kvalita provedení, široké možnosti přístrojového vybavení jakož i spolehlivost motorové jednotky jsou klíčové důvody oblíbenosti a obchodního úspěchu tohoto větroně. Od roku 2005, kdy byl vyroben a zalétán prototyp, jsme vyrobili a prodali 18 Bonusů pilotům v 7 zemích světa.
Stručné charakteristiky letounu:
- Rozpětí 17 metrů
- Kompletní zdvojené řízení
- Klouzavý poměr 39
- Konstrukce na bázi kompozitových technologií s velkou životností
- Výklopná pohonná jednotka Rotax 503
- Samostatnost při pojíždění i vzletu, žádná přistání do terénu a zpětné transporty
- Možnost vysouvání a zasouvání motoru i startování během letu
- Až 150 km dlouhé motorové lety
- Možnost provozu i z ploch pro UL
- Možnost vzletu i v aerovleku za letounem UL
- Snadné skládání a rozebírání, jednoduchý transport
- Snadná údržba vlastními silami
TST-14M - Technický popis
CHARAKTERISTIKA
|
TST-14M je dvoumístný středokřídlý jednoplošník s ocasními plochami do T kompozitivé konstrukce vyrobený v negativních formách. |
KŘÍDLO |
sendvičové konstrukce je vybaveno křidélky a vzdušnými brzdami na horní straně profilu. V křídle nejsou žádná žebra. Pevnostní systém křídla tvoří jeden hlavní nosník, nosník pro zavěšení křidélek a kořenové žebro. Torzní skříň tvoří celý profil křídla sendvičové konstrukce.
Spojení křídel je řešeno propojením křídel silovým kováním a dvěma vodorovnými čepy. Spojení křídlo - trup a zachycení krutu je realizováno pomocí čepů a pouzder zalaminovaných v kořenovém žebru a trupu. Křidélka celokompozitové konstrukce jsou na křídlo zavěšena na čtyřech závěsech s osou otáčení na horní ploše profilu. Vzdušné brzdy na horní straně křídla za hlavním nosníkem jsou vyrobeny z Al plechu a zasouvají se do samostatných šachet. |
TRUP |
skořepinové konstrukce je vyroben v negativní formě společně s kýlovkou. |
VOP |
sendvičové konstrukce je uspořádána do T. |
ŘÍZENÍ |
sestává z řízení výškového kormidla, křidélek, směrového kormidla a ovládání brzdících klapek a podélného vyvážení. Ruční řízení je pákové s přenosem výchylek táhly. Dorazy kormidel jsou umístěny na řídící páce. Výchylky nožního řízení se stavitelnými pedály a dorazy jsou přenášeny lany. Podélné vyvážení je realizováno torzním členem v soustavě řízení VOP a ovládáno pákou po levé straně pilotního prostoru. |
PODVOZEK |
je tandemový s odpruženým hlavním kolem o průměru 350x100 mm a předním pevně uloženým kolem. Brzda kola je ovládána pákou na podlaze poblíž páky vzdušné brzdy. Kolečka na koncích křídel umožňují samostatné pojíždění a start. Otočné ostruhové kolo umožňuje pohodlnou manipulaci s letadlem na zemi. |
|
|
Pohonná jednotka |
MOTOR |
Rotax 503 se dvěma nezávislými membránovými karburátory a s ??? reduktorem 1:2. Startér je elektrický. |
VRTULE |
je dřevěná dvoulistá s pevným nastavením, o průměru 1200 mm.
|
VYSOUVÁNÍ
|
pohonné jednotky zajišťuje 12V stejnosměrný servomotor. Servomotor provádí i automatické otevírání a zavírání dvířek motoru v trupu letadla, a ovládá také aretační zarážku, která před zasunutím motoru do trupu letadla srovná vrtuli do svislé polohy.
|
OVLÁDÁNÍ
|
vysouvacího mechanismu je vyvedeno do kabiny na přístrojový panel. Pilot má k dispozici dvě tlačítka, kterými spouští vysouvání resp. zasouvání motoru. Samotná operace vysouvání a zasouvání motoru je plně automatizovaná, je řízena mikroprocesorem a elektronickou jednotkou. Tato jednotka zajišťuje automatické otevírání dvířek motorového prostoru, hlídá krajní polohy pohonné soustavy, signalizuje pilotovi aktuální činnost a stav, a umožňuje aktivaci startéru pouze při plně vysunutém a zajištěném motoru. Elektronika také zabraňuje zasouvání běžícího motoru.
Celá operace vysouvání nebo zasouvání motoru trvá asi 20 sekund. Výsuvná pohonná jednotka umožňuje samostatný vzlet i startování během letu. |
TST-14M Bonus - Technické parametry
Technická data
|
Rozpětí |
17 m |
Nosná plocha |
12.01 m2 |
Štíhlost křídla
|
24 |
Délka trupu
|
8.24 m |
Počet sedadel |
2
|
Max. vzletová hmotnost bez BRS
|
450 kg |
Max. vzletová hmotnost s BRS
|
472 kg
|
Hmotnost posádky a pohonné hmoty
|
65 - 188 kg |
Nejvyšší přípustná rychlost Vne |
205 km/h |
Max. rychlost v poryvech |
150 km/h |
Max. rychlost s vysunutými brzdami
|
150 km/h |
Max. rychlost v aeroveku |
150 km/h |
Pádová rychlost |
65 km/h |
Max. teoretická klouzavost bez vingletů
|
37 při 105 km/h |
Max. klouzavost s vinglety |
39 při 105 km/h
|
Minimální klesání
|
0,65 m/s při 85 km/h |
Provozní násobky přetížení
|
+4 / -2
|
Maximální násobky přetížení
|
+5.2 / -2.6 |
|
|
Pohonná jednotka
|
Motor
|
Rotax 503
|
Výkon
|
34 kW (46 HP)
|
Karburátor
|
2x membránový
|
Redukce
|
1:2
|
Vrtule
|
Dřevěná, 1200mm
|
Obsah nádrže
|
30 litrů
|
Spotřeba při stoupání
|
11 litrů / h
|
Spotřeba v rovném letu
|
9 litrů / h |